Wednesday 13 July 2011

IP ADDRESS??(internet protocol address)


Setiap pengguna Yang menggunakan Internet akan memperolehi satu IP setiap sesi Internet yang digunakan. Seperti Strimyx, Jaring ialah menggunakan Ip direct ke pengguna secara dinamik mahupun static. Bagaimanapun   maxis/digi/Celcom/P1 broadband mempunyai IP yang berkumpulan/Sharing IP dengan setiap pencawang tetap menyimpan Data IP Workgroup dengan login Account pengguna Broadband. Setiap IP yang dinamik (berubah-ubah) juga disimpan rekod penguna dengan jangka masa yang panjang.

Internet Protocol (IP) adalah metode atau protokol untuk mengirimkan data ke Internet. Setiap komputer (biasanya disebut host) dalam internet setidaknya harus mempunyai sebuah alamat IP yang unik yang mengidentifikasikan computertersebut terhadap komputer yang lainnya.

IP address umpama no plate kenderaan anda. Jadi jika terjadi kes langgar lari/rompakan/samun/jenayah. Orang awam akan mengingati no plate kereta berkenaan, dan akan disemak pendaftarannya. Begitu juga jika sebarang jenayah siber, pihak berkuasa akan menyemak IP tersebut dan didaftarkan dibawah account internet penjenayah terbabit.


Perkara ini yang menyebabkan seseorang hackers akan tumpas kerana dapat dikesan IP miliknya, dan diorang akan buka rekod pendaftaran account yang diisi pengguna sewaktu ianya didaftarkan keatas no kad pengenalan pengguna.

Cara nak tengok IP korang sendiri bukak ni: http://whatismyipaddress.c​om/


No comments:

Post a Comment

SAHABAT

SAHABAT
Firdaus Arip

PLeZz Tgok N Komen,,,,,,,,,

FOLLOWERS